Channel manager-software en het basisidee
Wij verhuren kamers en appartementen op korte termijn. Daarvoor gebruiken we een channel manager-software die verschillende verhuurplatformen — zoals Booking.com, Airbnb en andere — koppelt aan één centrale interface. Deze software biedt:
-
een overzicht van alle boekingen en beschikbaarheden;
-
automatische synchronisatie tussen platformen;
-
de mogelijkheid om per platform aparte prijzen in te stellen;
-
en de integratie van een boekingsmodules op een eigen website.
De aanbieders van deze channel manager-software promoten natuurlijk de mogelijkheden hun eigen boekingsmodules. Dit door er op te wijzen dat reservaties via Booking.com gemiddeld minimum 12% commissie kosten. Er valt geen commisie te betalen als je rechtstreeks verkoopt via de eigen website. Dat levert dus een hogere marge op.
Rechtstreeks is meer opbrengst
Stel: een kamer wordt voor €100 op Booking.com aangeboden. De verhuurder draagt 12% commissie af, dus ontvangt €88. Bij een rechtstreekse boeking via de eigen site kan hij dezelfde kamer aanbieden aan €95. De gast betaalt dan minder, en de verhuurder ontvangt meer: €95 in plaats van €88.
Dat is een win-win voor de verhuurder en voor de gast.
De channel manager-software laat dit soort prijsdifferentiatie toe. Het klinkt logisch, maar er zijn bedenkingen:
Kost en moeite van een eigen boekingssite
Wordt je bedrijf gevonden op google?
-
De gast moet eerst de eigen website vinden.
-
Booking.com domineert systematisch de zoekresultaten. Het is onmogelijk om in de zoekindexen van Google boven Booking.com te verschijnen. Zelfs als iemand gericht zoekt op een specifieke accommodatie, komt Booking.com meestal eerst.
-
Enkel bij exacte naamvermelding van het verblijf is het mogelijk dat de eigen site alsnog zichtbaar wordt, maar zelfs dan pas ná Booking.com.
Een eigen website vraagt:
-
tijd en energie om de site technisch en inhoudelijk up-to-date te houden;
-
correcte implementatie van boekings- en betalingsmodules;
-
onderhoud, design, en vaak externe ondersteuning;
-
investering in SEO, als je wil dat de site überhaupt gevonden wordt.
Voor een margeverbetering van pakweg 7% moet je dus een professionele site onderhouden — inclusief alle bijkomende zorgen en kosten.
Boekingsgemak via Booking.com
Bij gebruik van Booking.com is het volledige proces geautomatiseerd.
Wij hanteren bijvoorbeeld een annuleringsregeling waarbij de klant tot 5 dagen voor aankomst kan annuleren.
En betalingen worden door Booking.com afgehandeld.
Dit zorgt voor:
-
directe betaling zonder dat wij iets moeten ondernemen;
-
geen risico’s bij no-show of laattijdige annulatie;
-
eenvoud en zekerheid — vooral in combinatie met onze toegang via codesysteem waarbij fysieke aanwezigheid niet vereist is.
Klanten die via Booking boeken, hebben vaak een Genius-account en genieten daardoor van extra kortingen.
Rechtstreeks boeken bij de verhuurder biedt voor de gasten weinig voordeel, tenzij de prijs duidelijk lager is, maar dan is de marge opnieuw weg.
Gestopt met rechtstreekse boekingen
We hebben daarom beslist om volledig te stoppen met rechtstreekse boekingen via onze website:
-
De boekingsmodule is verwijderd.
-
Onze website bevat enkel nog basisinformatie.
-
We investeren minimaal in SEO of website-ontwikkeling.
We zien Booking.com als ons verkoopkanaal. De commissie van 12% en eventueel 10% extra voor het Genius-programma beschouwen we als promotiekost, vergelijkbaar met advertentiebudget of een investering in online zichtbaarheid.
Het Genius-programma werkt. Je komt hoger in de ranglijsten, je accommodatie wordt beter zichtbaar en het verhoogt effectief de kans op boekingen — ook al daalt je marge tot 78%. Die 22% zien wij als marketingkost.
Strategische afhankelijkheid en risicospreiding via Airbnb
We zijn ons echter ook bewust van de risico’s die gepaard gaan met een sterke afhankelijkheid van één platform zoals Booking.com. Wat als het algoritme wijzigt? Of als de voorwaarden strenger worden? Om die reden hebben we ook een actief Airbnb-account, dat net zoals Booking.com is gekoppeld aan onze channel manager-software.
De integratie met meerdere platformen via dezelfde software zorgt voor:
-
een bredere spreiding van het boekingskanaal;
-
minder afhankelijkheid van de algoritmes of beleidswijzigingen van één partij;
-
en een zekere veerkracht bij marktschommelingen of technische storingen.
Deze diversificatie via Airbnb is voor ons geen hoofdstrategie, maar wel een bewuste buffer die het risico op omzetverlies via Booking.com enigszins dempt.
De werkelijke waarde van commissie
Meer marge bij rechtstreekse boekingen lijkt aantrekkelijk, maar:
-
Je zichtbaarheid daalt: Je site komt zelden boven Booking.com in zoekresultaten.
-
Je moet alles zelf regelen: Betalingen, annuleringen, betaalterminal, no-shows, afgewezen kreditcards, enz…
-
Korting geven werkt alleen als je site gevonden wordt.
-
Winst verdampt snel: Een up-to-date website is duur en tijdrovend.
Wat je aan Booking betaalt, koop je deels terug in:
-
zichtbaarheid en bereik
-
vlotte, zekere betalingen
-
hogere boekingskans via Genius
-
én vooral: gemoedsrust
Voor ons is dat het waard.