Select Page

Mattheüs 20:1-16. on the construction site

nov 19, 2024 | Advice, Insights, Management

Aannemer

Dit verhaal gaat over een kennis van mij die al jarenlang als zelfstandige aannemer in de bouw werkt. Hij is dus perfekt op hoogte van alles wat komt kijken bij het runnen van een aannemersbedrijf: het maken van offertes, materiaalinkoop, uitvoering van bouwprojecten en personeelsbeheer. Hij doet dit werk met veel voldoening, vooral omdat hij graag op de bouwplaats staat en zijn projecten ziet groeien.

Recent besloot hij om zijn werk anders in te richten. Hij zou graag samenwerken met een groot bouwbedrijf, niet in loondienst, maar als zelfstandige die zijn uren factureert.

Samenwerking

Vanwege de grote vraag naar ervaren vakmensen kon hij meteen aan de slag bij een naburig bouwbedrijf, dat meerdere projecten tegelijkertijd uitvoerde. Hij kon blijven doen waar hij goed in was: werken op de bouwplaats, zijn kennis overdragen en andere bouwvakkers begeleiden. Beide partijen waren tevreden met de samenwerking.

Na enkele maanden besloot het bedrijf een tweede zelfstandige met een vergelijkbaar profiel in te schakelen, die in dezelfde ploeg werd geplaatst.

Conflict

Al snel bleek dat de samenwerking tussen hen niet soepel verliep, met spanningen en problemen rond het opvolgen van afspraken.

De situatie escaleerde toen de nieuwkomer ontdekte dat zijn vergoeding lager was dan die van mijn kennis. Hij kaartte dit aan bij de bedrijfsleiding. Dit leidde tot een gesprek waarin mijn kennis werd voorgesteld om naar een andere bouwplaats over te stappen. Hij stemde hiermee in om de situatie te de-escaleren.

Echter, er werd hem ook gevraagd om een verlaging van zijn tarief van 10% te accepteren. Daarnaast werd duidelijk dat een eerder besproken aanpassing van zijn vergoeding (verhoging na bepaalde tijd) niet zou worden doorgevoerd.

Breuk

Na zorgvuldig nadenken besloot hij de samenwerking te beëindigen. Hij vond het verhuizen naar een andere werf al een behoorlijke concessie, maar een dubbele financiële achteruitgang – door zowel de tariefsverlaging als het mislopen van de aanpassing – ging hem te ver.

Afspraken

Deze situatie deed me denken aan mijn eigen tijd als werkgever. Bij nieuwe samenwerkingen maakte ik altijd heldere afspraken over de voorwaarden. Ik benadrukte dat het afgesproken tarief of salaris definitief was, en dat als iemand later ontdekte dat een ander meer kreeg voor vergelijkbaar werk, dit geen reden was om de gemaakte afspraken te herzien. Duidelijkheid hierover voorkomt teleurstelling en conflicten en zorgt voor een eerlijke basis in elke samenwerking.

Net als in de parabel van de arbeiders in de wijngaard, te vinden in Mattheüs 20:1-16, draait dit verhaal uiteindelijk over het nakomen van afspraken. De landeigenaar in de parabel maakte duidelijke afspraken met zijn arbeiders over hun loon, ongeacht het moment waarop zij begonnen met werken. Hoewel dit leidde tot onbegrip en jaloezie bij sommige arbeiders, bleef de eigenaar vasthouden aan de eerlijkheid van de oorspronkelijke afspraken.

Het is een krachtige les die ons eraan herinnert hoe belangrijk het is om heldere afspraken te maken en die te respecteren, zelfs als de omstandigheden veranderen.

 

Mattheüs 20:1-16

Dit is de Parabel van de Arbeiders in de Wijngaard, te vinden in Mattheüs 20:1-16.

“Want met het koninkrijk der hemelen is het als met een heer des huizes, die des morgens vroeg uitgegaan is om arbeiders te huren voor zijn wijngaard. En toen hij met de arbeiders overeengekomen was voor een denarie per dag, zond hij hen in zijn wijngaard.

En omstreeks het derde uur ging hij uit en zag anderen werkloos op de markt staan, en hij zeide tot hen: Gaat ook gij in de wijngaard en wat billijk is zal ik u geven. En zij gingen.

Omstreeks het zesde en het negende uur ging hij weder uit en handelde evenzo. En omstreeks het elfde uur ging hij uit en vond nog anderen staan en zeide tot hen: Waarom staat gij hier de gehele dag werkloos?

Zij zeiden tot hem: Omdat niemand ons gehuurd heeft. Hij zeide tot hen: Gaat ook gij in de wijngaard.

Toen de avond viel, zeide de heer van de wijngaard tot zijn opzichter: Roep de arbeiders en betaal het loon uit, te beginnen bij de laatsten, tot de eersten.

Toen zij, die omstreeks het elfde uur gehuurd waren, kwamen, ontvingen zij ieder een denarie. En toen de eersten kwamen, meenden zij, dat zij meer zouden ontvangen. En zij ontvingen eveneens ieder een denarie.

En toen zij die ontvingen, morden zij tegen de heer des huizes, en zij zeiden: Deze laatsten hebben één uur gewerkt en gij hebt hen gelijk gesteld met ons, die een zware dag en de hitte hebben doorstaan.

Maar hij antwoordde een van hen en zeide: Vriend, ik doe u geen onrecht. Zijt gij niet met mij overeengekomen voor een denarie? Neem het uwe en ga heen. Ik wil deze laatsten hetzelfde geven als u.

Staat het mij niet vrij met het mijne te doen wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben? Alzo zullen de laatsten de eersten en de eersten de laatsten zijn.”


De belangrijkste boodschap van deze parabel is dat Gods genade niet wordt bepaald door menselijke maatstaven van verdienste of tijd. Iedereen die in Gods koninkrijk komt – of dat nu vroeg of laat in het leven is – ontvangt dezelfde volledige genade. Het gaat niet om wat “eerlijk” lijkt volgens menselijke normen, maar om Gods vrijgevigheid en genade die Hij naar eigen goeddunken schenkt. 

 

SUM | David Eagleman

  Through Derek Sivers, one of my great inspirations, I was introduced to David Eagleman's book SUM. Sivers, known for, among other things, CD Baby, his inspiring talks in podcasts and YouTube videos, including memorable interviews with Tim Ferriss, regularly...

Prestige Before Purpose: Mechelen Station

Politieke moed en kortzichtigheid De huidige regeringsonderhandelingen in de winter van 2024-2025 verlopen moeizaam. Als buitenstaander merk ik dat de berichtgeving zich steeds herhaalt: er is een gebrek aan politieke moed om de nodige besparingen door te voeren....

Waarom een Offerte Altijd Te Duur Is

Te weinig vakmensen We zitten vandaag met vakmensen probleem. Concrete voorbeelden zijn overal te vinden - een muur die moet geplasterd worden, een badkamer waarvan drie leidingen moeten herlegd worden. Vele kleine gespecialiseerde jobs die in ieder huisgezin en...

Coincidence (part 2)

Toeval – Hoofdstuk 2 Zoals in een eerdere post vermeld over toeval (link), verhuur ik verschillende soorten accommodaties: kamers (per dag of een paar nachten) en voor langere termijnen studio’s en appartementen, vaak aan bedrijven voor hun werknemers. In één...

The Secret … van Mijn Verdwenen Gereedschap

The Secret... van Mijn Verdwenen Gereedschap Ken je dat beroemde boek 'The Secret'? Je weet wel, die bestseller over manifesteren waar miljoenen mensen bij zweren. Het idee is simpel: focus op wat je wilt en het universum bezorgt het je. Tja... soms krijg je precies...

Brief aan Hazel (en Aditia)

Brief voor Hazel (en tegelijkertijd ook voor Aditya). Jammer genoeg is wat ik nu ga vertellen niet positief, maar ik hoop te eindigen met een positieve noot. Hazel, jij bent nu bijna 2 maanden oud. Aditya, jij bent een paar maanden ouder, maar allebei zijn jullie nog...

Moet ik dat nu doen

English Version  |  Dutch Version    Should I Do This Now? The Five Words That Change Everything As an amateur writer, I frequently notice that what seems obvious to me can be a revelation to others. This is particularly true for the powerful question I...

Prostatectomie – I

Prostate Cancer Sport is never really been my thing. I have to force myself to do it, and a muscular body will never be mine. Still, I try to keep at it because I know how important it is. With that same mindset, I regularly have my blood tested. Already in 2009, my...

Reviews – Danielle

GSB verhuurt kamers en appartementen op verschillende locaties. In ons gastenhuis Albert hebben alle deuren een klein elektronisch klaviertje. Gasten krijgen een persoonlijke code toegestuurd. Die sturen we ze een paar dagen voor aankomst. Simpel, efficiënt en...

Customers never complain … They zap

Customers Never Complain … They Zap 92% of customers zap because they no longer receive attention. You buy an expensive car, an insurance policy, or a vacation, and you hear nothing more from the seller. Have they ever contacted you after your purchase to ask if you...

Istari | My First Endeavour

In the final year of my higher education in Mechelen, I became fascinated by microcomputers. This was a time when studying computer science still meant learning programming languages like Cobol and Fortran, along with assembler code for a specific IBM computer. What...

ZEB – The Place To Be

The Mission Statement van ZEB Electronics in 1999 ZEB – The Place To Be In een aangename en professionele sfeer, zowel voor klanten als medewerkers, winstgevend blijven groeien in informatica. door Kennis in huis te hebben - Kwaliteitsprodukten te leveren -...

Raad eens hoeveel ik van je hou

  Hallo Hazeltje, Je bent nu ondertussen 1 maand oud en de eerste grote verandering staat op til. Namelijk van de warme moederborst naar de kille hoogtechnologische papfles. Het zal niet de eerste omwenteling zijn, er gaan er nog heel veel komen en ik hoop dat ik...

A.I. goes Nuclear

Dit is een uittreksel uit de podcast : AI Daily Brief van oktober 2024 Ik heb in het vet aangeduid wat me vooral is bijgebleven   Vandaag bespreken we iets dat inmiddels onmiskenbaar een trend is: AI gaat nucleair. Een van de belangrijkste belemmeringen voor de...

The day you became a better writer

  I went from being a bad writer to a good writer after taking a one-day course in “business writing.” I couldn’t believe how simple it was. I’ll tell you the main tricks here so you don’t have to waste a day in class. Business writing is about clarity and...