Te weinig vakmensen
We zitten vandaag met vakmensen probleem. Concrete voorbeelden zijn overal te vinden – een muur die moet geplasterd worden, een badkamer waarvan drie leidingen moeten herlegd worden. Vele kleine gespecialiseerde jobs die in ieder huisgezin en bedrijf nodig zijn. Maar het is zo moeilijk om iemand te vinden. Er bestaan ondertussen aparte websites voor sneldiensten (duur !!!) en er zijn genoeg zelfstandigen, maar het probleem blijft: we krijgen ze niet aan onze deur.
Valkuil
Veel mensen, particulieren en kleine bedrijven, denken dat ze prijs moeten vragen aan verschillende leveranciers en dan de laagste prijs nemen. Voor een grote job is dat misschien inderdaad de moeite, of zelfs wettelijk gereguleerd om vriendjespolitiek en steekpenningen tegen te gaan, vooral bij publieke organisaties. Maar in de gewone kleine micro-omgeving werkt dit vaak contraproductief. Vraag je aan een loodgieter om prijs te maken voor een badkamer, dan denkt hij: “Waarom zou ik hier een prijs gaan maken? Ik heb zoveel werk en projecten, ik verlies daar alleen maar tijd mee.” Heel veel mensen reageren zelfs niet op kleine werken, omdat het simpelweg niet opbrengt. Ze moeten langsgaan, uitschrijven, opsturen en dan is het nog mogelijk dat ze de job niet krijgen.
Offertes zijn Dure Schattingen
Voor mij zijn offertes eigenlijk schattingen. Als je bijvoorbeeld verschillende offertes vraagt voor schilderwerken zegt dat nog niet veel. Er zit namelijk zoveel variatie in de soorten verf (waar ik niks van ken) en in voorbereidende taken. Dit werd onlangs nog bevestigd toen we offertes vroegen voor schilderwerken. Op het eerste gezicht leek € 1000 verschil op een totaal van € 25.000 belangrijk – voor sommigen is dat veel geld. Maar als je dan de details bekijkt van alle voorbereidende werken, dan is die € 1000 eigenlijk peanuts in verhouding tot het totale werk. Het is slechts 4% van het totaalbedrag, wat gezien de arbeidsintensieve voorbereidingsfase een kleine marge is.
De Rekenkundige Realiteit
Logischerwijs, statistisch, rekenkundig, zero-sum bekeken, is een offerte normaal gezien altijd te duur, omdat de aannemer op voorhand al moet incalculeren wat er kan misgaan. Als je offertes vraagt, weet je weliswaar op voorhand hoeveel het kost, maar de prijs zal hoger liggen dan strikt noodzakelijk.
Mijn Aanpak
Mijn aanpak is anders. Ik kies meestal voor iemand om een specifieke reden: een goede relatie, iemand die ik ken uit het verleden, of iemand die goede kritiek heeft gekregen van anderen. En dan probeer ik consequent bij diezelfde persoon te blijven voor de toekomst. Ik vraag zelden prijzen vooraf, maar vertrouw erop dat ze me niet zullen bedriegen. Mijn idee is simpel: u komt langs, rekent uw uren en onderdelen, en daarmee ben ik akkoord. Dit staat haaks op het maken van een offerte, maar geeft veel meer vertrouwen aan de aannemer of klusjesman. En wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je misschien iets meer betaalt of dat hij zijn prijzen wat naar boven afrondt.
Onze Nieuwe Keuken
We hebben recent een nieuwe keuken geplaatst. Hebben we prijs gevraagd op verschillende plaatsen? Nee. We kozen iemand die goed werk leverde bij kenissen. We hebben die prijs laten maken en de keuken staat hier. No stress. Had ik ergens anders goedkoper geweest? Misschien wel. Maar ik heb hem mee de keuken zien afwerken. Hij heeft meer dan zijn best gedaan en de zaken die we niet hadden voorzien, niet aangerekend. En ik ben tevreden en hij is tevreden, denk ik toch. En ik zal hem opnieuw aanraden. Dat is volgens mij de enige manier van werken.
Vertrouwen
Ik moet dus besluiten dat ik zelden offertes vraag. Ik bel liever iemand op, vraag of ze kunnen komen, en kies zoveel mogelijk uit een pool van bestaande contacten, omdat ik weet dat zij goed werk leveren en hun best zullen doen. Ik heb al veel discussies gehad met kennissen of partners die vinden dat je toch moet proberen om voor de beste prijs te gaan. Maar het is zo moeilijk om offertes naast elkaar te leggen en te weten in hoeverre ze hetzelfde inhouden, of de aannemers hetzelfde leveren, of ze met evenveel aandacht te werk zullen gaan.
Conclusie
Daarom werk ik liever met leveranciers die ik ken en vertrouw. Ik vraag nooit een bindende offerte, want dat dwingt hen om zich in te dekken met maximumprijzen. Mijn aanpak is veel simpeler en transparanter: materialen hebben een vaste prijs en de gewerkte uren worden gewoon aangerekend. Deze manier van werken, gebaseerd op vertrouwen en open communicatie, levert uiteindelijk een eerlijker resultaat op dan het blind vergelijken van offertes die toch maar schattingen zijn.