Select Page

Waarom een Offerte Altijd Te Duur Is

dec 21, 2024 | Insights

Te weinig vakmensen

We zitten vandaag met vakmensen probleem. Concrete voorbeelden zijn overal te vinden – een muur die moet geplasterd worden, een badkamer waarvan drie leidingen moeten herlegd worden. Vele kleine gespecialiseerde jobs die in ieder huisgezin en bedrijf nodig zijn. Maar het is zo moeilijk om iemand te vinden. Er bestaan ondertussen aparte websites voor sneldiensten (duur !!!) en er zijn  genoeg zelfstandigen, maar het probleem blijft: we krijgen ze niet aan onze deur.

Valkuil

Veel mensen, particulieren en kleine bedrijven, denken dat ze prijs moeten vragen aan verschillende leveranciers en dan de laagste prijs nemen. Voor een grote job is dat misschien inderdaad de moeite, of zelfs wettelijk gereguleerd om vriendjespolitiek en steekpenningen tegen te gaan, vooral bij publieke organisaties. Maar in de gewone kleine micro-omgeving werkt dit vaak contraproductief. Vraag je aan een loodgieter om prijs te maken voor een badkamer, dan denkt hij: “Waarom zou ik hier een prijs gaan maken? Ik heb zoveel werk en projecten, ik verlies daar alleen maar tijd mee.” Heel veel mensen reageren zelfs niet op kleine werken, omdat het simpelweg niet opbrengt. Ze moeten langsgaan, uitschrijven, opsturen en dan is het nog mogelijk dat ze de job niet krijgen.

Offertes zijn Dure Schattingen

Voor mij zijn offertes eigenlijk schattingen. Als je bijvoorbeeld verschillende offertes vraagt voor schilderwerken zegt dat nog niet veel. Er zit namelijk zoveel variatie in de soorten verf (waar ik niks van ken) en in voorbereidende taken. Dit werd onlangs nog bevestigd toen we offertes vroegen voor schilderwerken. Op het eerste gezicht leek € 1000 verschil op een totaal van € 25.000 belangrijk – voor sommigen is dat veel geld. Maar als je dan de details bekijkt van alle voorbereidende werken, dan is die € 1000 eigenlijk peanuts in verhouding tot het totale werk. Het is slechts 4% van het totaalbedrag, wat gezien de arbeidsintensieve voorbereidingsfase een kleine marge is.

De Rekenkundige Realiteit

Logischerwijs, statistisch, rekenkundig, zero-sum bekeken, is een offerte normaal gezien altijd te duur, omdat de aannemer op voorhand al moet incalculeren wat er kan misgaan. Als je offertes vraagt, weet je weliswaar op voorhand hoeveel het kost, maar de prijs zal hoger liggen dan strikt noodzakelijk.

Mijn Aanpak

Mijn aanpak is anders. Ik kies meestal voor iemand om een specifieke reden: een goede relatie, iemand die ik ken uit het verleden, of iemand die goede kritiek heeft gekregen van anderen. En dan probeer ik consequent bij diezelfde persoon te blijven voor de toekomst. Ik vraag zelden prijzen vooraf, maar vertrouw erop dat ze me niet zullen bedriegen. Mijn idee is simpel: u komt langs, rekent uw uren en onderdelen, en daarmee ben ik akkoord. Dit staat haaks op het maken van een offerte, maar geeft veel meer vertrouwen aan de aannemer of klusjesman. En wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je misschien iets meer betaalt of dat hij zijn prijzen wat naar boven afrondt.

Onze Nieuwe Keuken

We hebben recent een nieuwe keuken geplaatst. Hebben we prijs gevraagd op verschillende plaatsen? Nee. We kozen iemand die goed werk leverde bij kenissen. We hebben die prijs laten maken en de keuken staat hier. No stress. Had ik ergens anders goedkoper geweest? Misschien wel. Maar ik heb hem mee de keuken zien afwerken. Hij heeft meer dan zijn best gedaan en de zaken die we niet hadden voorzien, niet aangerekend. En ik ben tevreden en hij is tevreden, denk ik toch. En ik zal hem opnieuw aanraden. Dat is volgens mij de enige manier van werken.

Vertrouwen

Ik moet dus besluiten dat ik zelden offertes vraag. Ik bel liever iemand op, vraag of ze kunnen komen, en kies zoveel mogelijk uit een pool van bestaande contacten, omdat ik weet dat zij goed werk leveren en hun best zullen doen. Ik heb al veel discussies gehad met kennissen of partners die vinden dat je toch moet proberen om voor de beste prijs te gaan. Maar het is zo moeilijk om offertes naast elkaar te leggen en te weten in hoeverre ze hetzelfde inhouden, of de aannemers hetzelfde leveren, of ze met evenveel aandacht te werk zullen gaan.

Conclusie

Daarom werk ik liever met leveranciers die ik ken en vertrouw. Ik vraag nooit een bindende offerte, want dat dwingt hen om zich in te dekken met maximumprijzen. Mijn aanpak is veel simpeler en transparanter: materialen hebben een vaste prijs en de gewerkte uren worden gewoon aangerekend. Deze manier van werken, gebaseerd op vertrouwen en open communicatie, levert uiteindelijk een eerlijker resultaat op dan het blind vergelijken van offertes die toch maar schattingen zijn.

My Uncharted Life vs. Their Predictable One

Begin als zelfstandige Ik ben dus vrij snel na mijn hogeschool als zelfstandige begonnen. Eigenlijk zelfs al tijdens mijn studies: ik was wel nog ingeschreven, maar ik was meer bezig met mijn eigen kleine winkeltje dan met de lessen. Het ondernemerschap zat er toen al...

Focus

World-renowned billionaires Warren Buffett and Bill Gates were once asked at a gathering to write down on a sheet of paper their secret to success in one word. They both gave the same answer: focus. “The thing you do obsessively between age 13 and 18, that's the thing...

Huil niet aan mijn graf

Huil niet aan mijn grafDaar ben ik niet. Ik slaap niet. Ik ben duizend winden die waaien,ik ben de diamanten schittering op sneeuw.Ik ben het zonlicht op rijp graan,Ik ben de zachte regen in de herfst. Als je wakker wordtin de stilte van de ochtend,ben ik de zwerm van...

People talk about peope

Kleine geesten praten over mensen, Middelmatige geesten praten over gebeurtenissen, Grote geesten praten over ideeën. Dit tijdloze citaat van Eleanor Roosevelt weerspiegelt perfect hoe we ook vandaag nog communiceren - zowel offline als online. In onze dagelijkse...

Life Lesson: Why Stars Don’t Win Games

Als tiener was ik een gewone jongen, opgegroeid in Herenthout, een klein dorp in de Kempen (België). Zoals je kan verwachten klikte het met sommigen beter dan met anderen, vaak wijk- of straatgebonden. In Herenthout zag je duidelijk dat jongeren uit bijvoorbeeld de...

Brief uit 1897 bevat alles van onze moderne zelfhulpindustrie

J.D. Rockefeller schreef aan zijn zoon John wat wij nu in bestsellers kopen. In een brief van Kerstmis 1897 legde een van Amerika's grootste zakenmagnaten tijdloze principes vast die een eeuw later zouden uitgroeien tot een miljarden-industrie. Laten we eens kijken...

Little Big Truths

The best time to plant a tree was 20 years ago. The second-best time is now. The harder you work, the less time you have to make money. Pareto principle Who, Not How Now, Not How Should I do that now? What changes would you make to your company so that you would never...

Gold | Sebastiao Salgado | Tachen

A Glimpse into Brazil's Gold Fever I recently stumbled across Gold by Sebastião Salgado at a book sale. The cover photo immediately jumped out and impressed me. As the book was wrapped in cellophane, I could only get a good look at it at home. This Taschen book,...

Nice Girls

Over the years, we have learned to recognize a pattern: the behavior of what we call the 'Sweet Girls' – girls who receive men, often for prostitution. You see someone entering the hall, someone who doesn't belong there, nervously looking at their screen, waiting to...

Jenny

Problems with Jenny in Bouwel As owners of both the Astrid apartments in Mechelen and the Mathilda apartments in Bouwel, my brother and I have experienced quite a lot over the years. But this story stands head and shoulders above the rest. Read here how a simple LED...

Hakuna Matata

As hosts of short-term accommodations via Booking.com, we sometimes experience unique situations.  We had a couple who regularly booked with us, usually for a few hours and occasionally for a full night. They received a discount because they normally only used the bed...

VME parkt 5 | Eén gezicht, geen gemeenschap

Hoe verdeel en heers werkt in Residentie Karel Van Dyck Wanneer een nieuwe eigenaar arriveert in Residentie Karel Van Dyck, maakt hij of zij steevast kennis met dezelfde persoon: Wouter. Hij stelt zich voor als "voorzitter van de Raad van Mede-eigendom", helpt bij...

VME part 4 | Wat nooit begint, kan nooit mislukken

Over renovaties die niet van de grond komen en een basisakte die niemand durft bijwerken Samenwerking is geen abstract ideaal. Het is een voorwaarde. Zeker in een gebouw waar grote investeringen en structurele beslissingen zich opdringen. Een gebouw dat verouderd is,...

VME part 3 | Waar het ECHT lekt

Over stijgleidingen, stilvallende renovatie en een gebouw dat op zijn grenzen botst In Residentie Karel Van Dyck weet iedereen intussen dat de stijgleidingen verouderd zijn. Die dunne koperen buisjes, aangelegd in de jaren zestig, lopen via kokers omhoog en omlaag en...