WijVerhurenKunst.be

Het idee ontstond vanuit een samenwerking met een winkel die gespecialiseerd is in kaders, schilderijen en kunstwerken. Hun magazijn en showroom stonden vol met onverkochte kunstwerken, waaronder oudere stukken die moeilijk te verkopen waren. Op zoek naar een mogelijkheid om iets bij te verdienen, kwamen mijn vrouw en ik op het idee: waarom zouden we deze kunstwerken niet verhuren? We spraken onze vriend, de winkeleigenaar, hierover aan en hij was direct enthousiast, aangezien zijn voorraad op dat moment toch ‘dode voorraad’ was.

We werkten het idee verder uit door te overleggen met enkele kunstenaars. Na verschillende avonden brainstormen over tarieven, website en andere aspecten, besloten we om te starten met het verhuren van bestaande kunstwerken die bij kunstenaars in magazijnen, showrooms en op zolders stonden.

De eerste stap was het registreren van de domeinnaam ‘wijverhurenkunst’ en variaties daarop. We hebben maandenlang gewerkt aan het opbouwen van een zo volledig mogelijke website. Een grote klus was het fotograferen van alle kunstwerken. We hebben verschillende avonden besteed aan het systematisch fotograferen van elk kunstwerk, waarbij we zorgden voor goede belichting en een vast object als referentie voor de grootte.

Het catalogiseren van de kunstwerken in de database was de volgende uitdaging. We moesten elk werk categoriseren: moderne kunst, klassieke kunst, schilderijen, metalen objecten en andere categorieën.

Voor de marketing zetten we verschillende kanalen in:

  • Facebook-campagnes
  • Instagram-pagina
  • E-mailmarketing naar kunstenaars
  • Het opbouwen van een kunstenaarsdatabase
  • Website scraping om galerieën en kunstenaars te vinden

We hadden grotere ambities voor heel Vlaanderen, maar dat bracht logistieke uitdagingen met zich mee. Kunstwerken moesten getransporteerd worden, er moest een betalingssysteem komen, en klanten moesten formulieren kunnen invullen op de website.

Na ongeveer een jaar besloten we ermee te stoppen om verschillende redenen:

  • De logistiek bleek praktisch onhaalbaal
  • De marges waren te klein
  • De tijdsinvestering was te groot
  • De respons van kunstenaars was te laag

We overwogen nog een alternatief plan: een marketplace waar kunstenaars hun eigen werken konden uploaden en lokaal aanbieden. Het idee was dat klanten na een huurperiode het werk konden kopen met korting. We onderzochten verschillende abonnementsmodellen, maar uiteindelijk bleek ook dit niet rendabel.

Hoewel het project uiteindelijk werd stopgezet, hebben we er veel van geleerd en een mooie database opgebouwd. En het was een goed idee, maar misschien te snel opgegeven, te weinig risico durven nemen, te bang geweest ?

Op naar het volgende project!