Select Page

Verzekeringen – pest of cholera

mei 1, 2025 | Personal

Over verzekeringen – een persoonlijke reflectie

Recent had ik een kort gesprek met mijn partner. Iemand had tegen haar gezegd: “Voor belastingen moet je niet bang zijn, je moet vooral bang zijn voor de banken.” Ik was het daar volmondig mee eens. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik vind: eigenlijk moet je nog het meest op je hoede zijn voor verzekeringen.

Niet dat je er bang van moet zijn in de klassieke zin van het woord. Het is eerder alsof je moet kiezen tussen cholera en de pest — een noodzakelijk kwaad. Verzekeringen lijken haast het minst transparante onderdeel van het systeem waar we op vertrouwen.

Belastingen en banken: voorspelbaarder dan verzekeringen

Met belastingen weet je tenminste waar je aan toe bent. Ze zijn onderdeel van het publieke domein; de regels zijn gekend. Iedereen volgt in principe dezelfde regels — of zou dat toch moeten doen. Uiteraard, hoe meer middelen je hebt, hoe meer je ze naar je hand kunt zetten, maar in se is het systeem inzichtelijk.

Ook banken werken met duidelijke contracten. Als je tekent, weet je wat de consequenties zijn. Het is op z’n minst voorspelbaar. Natuurlijk, banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Ze stellen zich graag voor als je partner, je ondersteuner — maar in werkelijkheid zijn ze pure commerciële spelers. Je hebt ze nodig, en net dát maakt je afhankelijk. Pas als je een bank niet écht nodig hebt, zit je sterk in onderhandelingen. Andersom sta je zwak. En ja, er zijn genoeg uitdrukkingen over: “De bank geeft je een paraplu als de zon schijnt, maar neemt hem af als het regent.”

Verzekeringen: een eigen logica

Maar verzekeringen… die zijn van een andere orde. Waar je bij belastingen en banken nog een zekere voorspelbaarheid hebt, ontbreekt die vaak volledig bij verzekeringen. Je weet nooit of je zal krijgen waarop je recht denkt te hebben. De franchise is er, de interpretaties, de expert die met zijn eigen regels komt. Alles is een vraagteken. Dat voedt het wantrouwen, en terecht: reputaties worden niet zomaar opgebouwd — zeker niet in de verzekeringswereld.

Enkele ervaringen

Ik heb in mijn leven een aantal concrete ervaringen gehad die dit gevoel alleen maar versterkten:

  • Een werkneemster van mij was betrokken bij een ongeval waarvoor zij absoluut niet in fout was — ze werd langs achter aangereden en kreeg een whiplash. Wat volgde was pure intimidatie. De verzekeringsmakelaar kwam met een “voorstel” voor schadevergoeding, met de boodschap dat ze blij mocht zijn dat ze dat kreeg. Er werd iemand aan huis gestuurd om haar onder druk te zetten om te tekenen. We zijn daar niet op ingegaan, en uiteindelijk kregen we het drievoudige.

  • Zelf had ik een grote diefstal in mijn zaak, ondanks jarenlange premiebetaling en een eerdere goedkeuring van de dekking na inspectie. Toen het erop aankwam, werd de uitbetaling geweigerd. Er werd gesuggereerd dat ik het zelf in scène had gezet. We zijn naar de rechtbank gestapt, maar verloren het proces. De advocaat van het grote kantoor dat ons verdedigde gaf achteraf toe dat de zaak slecht gevoerd was. Ik verbrak toen bewust alle banden met Axa. Jaren later zaten we door overnames weer bij hen. Je ontsnapt niet.

  • In een podcast hoorde ik iemand uit de verzekeringswereld spreken over de enorme hoeveelheid data waarover ze beschikken. Statistische analyses, risico-inzichten — alles wordt doorgerekend. En dat is misschien de essentie: een verzekering is niets meer dan een rekenkundig afgedekt businessmodel. Als het even minder goed gaat, verhogen ze hun tarieven. Wettelijke grenzen of niet: hun model blijft altijd winstgevend. In die zin, zou je kunnen zeggen dat verzekeringen zelfs meer macht en manoeuvreerruimte hebben dan banken.

Tot slot

Verzekeringen verkopen een gevoel van zekerheid. Maar wat ze vaak leveren is onzekerheid, vertraging, interpretatie, procedure, en heel veel papierwerk. Het is ironisch: net de instellingen die je in tijden van nood zouden moeten helpen, blijken dan op hun meest afwijzend.

En dus blijf ik erbij: belastingen zijn redelijk. Banken zijn noodzakelijk. Maar verzekeringen? Die verdienen meer kritische aandacht dan ze krijgen.

Sambadrome Marquês de Sapucaí

Reis naar Rio – een bijzondere ervaring Aankomst en eerste indrukken Jaren geleden kreeg ik via een leverancier de kans om mee te gaan op groepsreis naar Brazilië, Rio de Janeiro. Ik werkte toen nog in de computerindustrie. Het was een indrukwekkende en bijzonder...

Zelf doen of via Booking.com

OTA versus rechtstreekse boekingen: praktijkervaring en overwegingen 1. OTA-software en het basisidee Wij verhuren kamers en appartementen op korte termijn. Daarvoor gebruiken we OTA-software die verschillende verhuurplatformen — zoals Booking.com, Airbnb en anderen —...

Wordt Alles Beter?

Ik heb hier een boek vast van Koen Schoors, met als titel Alles wordt anders en beter. De subtitel luidt: Om de 70 jaar staat de wereld op een kantelpunt. Achteraan lees ik dat gemiddeld één keer om de 70 jaar alles in de wereld verandert. En dat we dit decennium op...

Radiation

Oertijd en nu In de oudheid werden ziektes bestreden met wat wij nu primitieve middelen noemen. Ik weet niet exact welke, maar het zal wel iets zijn waar we nu meewarig naar kijken. En waar we bij denken: "Waarom zo?" of juist: "Waarom helemaal niet?" Voor de middelen...

Principes

Leven naar je principes – makkelijker gezegd dan gedaan Ik zeg het vaak: probeer te handelen volgens wat je verkondigt. Trouw blijven aan wat we écht belangrijk vinden. Maar in de praktijk is dat een stuk moeilijker dan het klinkt. Neem nu gezondheid. Een terechte...

Verloren en alleen

Verdwaald in La Paz – een herinnering die blijft kleven Het moet zo’n tien à vijftien jaar geleden zijn.In die periode probeerde ik met mijn dochters nu en dan een grote reis te maken — iets dat bijblijft.We spaarden samen voor een trip naar de Westkust van Amerika,...

Simple Lie vs Complicated Truth

De Overname van mijn Computerzaak Jaren geleden runde ik een computerzaak die uiteindelijk werd overgenomen door een grotere firma. De overeenkomst was dat mijn zaak de computerpoot zou worden van dit grotere bedrijf, waar ik als werknemer zou blijven werken. De...

ZEB Electronics: The Final Curtain

ZEB Electronics.Als ik eraan terugdenk, overheerst vooral dankbaarheid.Sterke figuren zoals Danny en Eddy hebben ZEB gemaakt tot wat het was. Ik denk aan het team: Luc Meulemans (voor het verraad samen met Benny Sels), Ludwig Van Hoof, Jeff Poffijn met zijn...

Barceloneta

Misschien een mooie aanvulling op mijn vorige blogje over Diesel-horloges: een stukje uit diezelfde periode in mijn leven.Ik heb ooit een appartement gehad in Barcelona. En eerlijk? Dat klinkt als een klok. Zeggen "ik heb een appartement in Barcelona" klinkt nu...

“Epic’ van Ankur Warikoo

Drie kleine boekjes met grote impact: de EPIC-reeks van Ankur Warikoo Tijdens onze huwelijksreis naar India kon ik het niet laten om een paar boeken mee te nemen. Niet alleen omdat boeken daar erg goedkoop zijn, maar ook omdat sommige titels me meteen aanspraken. Zo...

Tuesdays with Morrie

In verschillende blogs laat ik wel eens uitschijnen dat ik veel lees, maar eerlijk? Eigenlijk lees ik veel te weinig. En áls ik lees, komt het zelden — eerder nooit — voor dat ik een boek twee keer vastpak. Toch zijn er uitzonderingen. 'Tuesdays with Morrie' is zo'n...

My Uncharted Life vs. Their Predictable One

Begin als zelfstandige Ik ben dus vrij snel na mijn hogeschool als zelfstandige begonnen. Eigenlijk zelfs al tijdens mijn studies: ik was wel nog ingeschreven, maar ik was meer bezig met mijn eigen kleine winkeltje dan met de lessen. Het ondernemerschap zat er toen al...

Focus

World-renowned billionaires Warren Buffett and Bill Gates were once asked at a gathering to write down on a sheet of paper their secret to success in one word. They both gave the same answer: focus. “The thing you do obsessively between age 13 and 18, that's the thing...

Huil niet aan mijn graf

Huil niet aan mijn grafDaar ben ik niet. Ik slaap niet. Ik ben duizend winden die waaien,ik ben de diamanten schittering op sneeuw.Ik ben het zonlicht op rijp graan,Ik ben de zachte regen in de herfst. Als je wakker wordtin de stilte van de ochtend,ben ik de zwerm van...

People talk about peope

Kleine geesten praten over mensen, Middelmatige geesten praten over gebeurtenissen, Grote geesten praten over ideeën. Dit tijdloze citaat van Eleanor Roosevelt weerspiegelt perfect hoe we ook vandaag nog communiceren - zowel offline als online. In onze dagelijkse...