Van Service naar Gastvrijheid
Gedachten bij Unreasonable Hospitality
Ik ben aan het luisteren naar het boek Unreasonable Hospitality van Will Guidara, over ‘over-achievement’ in de restaurantwereld. En terwijl ik luister, heb ik al een tiental ideeën genoteerd die perfect passen bij mijn eigen zaak GSB – Short Stay.
Zoals de auteur zelf aangeeft in de inleiding, gaat dit boek niet enkel over restaurants, maar over alles wat met ondernemen te maken heeft. Allerlei thema’s komen aan bod. Ik krijg zelfs zin om het boek te kopen en cadeau te doen aan andere ondernemers.
Het lijkt wel een bundeling van managementboeken.
Een Herkenning van 30 Jaar Ervaring
Het voelt alsof ik in vogelvlucht terugkijk op alles wat ik de afgelopen decennia in mijn eigen zakelijke leven heb meegemaakt: personeelsbeheer, het geven van presentaties, strategisch denken, KPI’s en het zoeken naar échte samenwerking. Alles wat ik hoor, lijkt een samenvatting van dertig jaar zakendoen – maar dan verteld vanuit de context van uitzonderlijke service in de hospitalitysector.
Het voelt zo herkenbaar en het is zo goed verteld. Echt geweldig. Ik kan dit boek alleen maar aanraden – voor iedereen die onderneemt.
Service versus Hospitality
Het boek heet Unreasonable Hospitality, letterlijk: ‘onredelijke gastvrijheid’. En dat zegt het eigenlijk allemaal.
Ik werk in de servicebusiness, niet in de hospitalitybusiness – bewust.
Maar nu begin ik te denken: misschien is het tijd om die shift toch te maken – voor mijn gasten, en misschien ook wel voor mezelf.
Want kijk:
-
Service is het juiste product, op het juiste moment, op de juiste manier, in de juiste hoeveelheid.
-
Hospitality is datzelfde, maar dan in kleur. Service is zwart-wit. Hospitality is levendig, warm, menselijk. Het is de volgende stap.
Waar GSB Short Stay Nu Staat
GSB zit vandaag bewust op het basisniveau van service. Zelfs dat bereiken we nog niet altijd consistent – maar het is voorlopig ons (mijn) doel.
Toch ben ik serieus aan het herdenken of ik mijn bestaande zaak – die goed draait en waar ik weinig werk aan heb – niet op een eenvoudige manier zou kunnen optillen. Door hier en daar wat bij te sturen, een paar slimme ingrepen te doen, met minimale investeringen…
Dan zou ik dichter bij het niveau van over-achievement kunnen komen.
Het zou de zaak sterker maken, waardevoller en ook makkelijker overdraagbaar. En het zou mij meer voldoening geven. Gewoon door te luisteren, druppelen de ideeën binnen.
De Verbinding met Tom Peters
Unreasonable Hospitality is echt een page-turner – voor zover dat kan met een audioboek 😊. In één van de latere hoofdstukken moest ik onwillekeurig denken aan Excellente Ondernemingen van Tom Peters.
Toen ik dat boek jaren geleden las, was ik er ook erg door geraakt – het werd een inspiratiebron.
Echter, niet zo lang geleden las ik ergens dat men vond dat de ideeën uit dat boek ondertussen achterhaald zijn. Dat het toen vernieuwend was, maar nu niet meer relevant.
Maar nu ik naar Unreasonable Hospitality luister, merk ik: er zijn opvallende parallellen. De kern blijft overeind. Beide boeken pleiten voor excellentie, voor buitengewoon engagement.
Van Service naar Hospitality?
Dat is uiteindelijk waar het om draait. Als ik het alleen voor de gasten doe, wordt het een zakelijke upgrade.
Maar als ik het ook voor mezelf doe, wordt het een persoonlijke uitdaging.
Een doel.
Een nieuwe richting.
De ideeën die ik nu heb opgeschreven zijn al inspirerend. En misschien… maak ik inderdaad een draai.
Dat zijn alvast mijn eerste gedachten – ingegeven door dit audioboek. Over hoe ik mijn eigen zaak naar een hoger niveau kan brengen.